הפילוסופיה של היוגה - רונית ביגר

הפילוסופיה של היוגה

מהו סגנון היוגה YogaFlow?
10 בדצמבר 2018
יוגה למניעת מחלות
12 בדצמבר 2018

הפילוסופיה של היוגה:
שמונה הזרועות (אשטנגה יוגה) והסוטרות של היוגה

בתירגול ובהוראת יוגה בעידן המודרני, ישנו דגש רב על תירגול התנוחות הפיזיות אך חשוב ללמוד ולהבין שמאחורי התירגול הפיזי עומדת פילוסופיה שלמה בת אלפי שנים שמטרתה לשפר את התירגול הפיזי וליישם את היוגה בחיי היום יום.

הסוטרות של היוגה

הטקסט הבסיסי ביותר שקיים בנושא יוגה ומהווה את בסיס הפילוסופיה היוגית הם "הסוטרות של פטנג'לי" שנכתבו במאה שניה לפני הספירה. פירוש המילה "סוטרה" בשפת הסאנסקריט (שפת היוגה ההודית העתיקה) הינו "חוט" והסוטרות הן שילובים של מילים ומשפטים "שזורים" ביחד ליצירת מירקם היוצר את המדע, האומנות והפילוסופיה של היוגה. הסוטרות מגדירות את מטרתה וייעודה של היוגה, המכשולים העומדים בפני השגתן, מעניקות כלים להתמודדות והתגברות על המכשולים, להשגת מטרות ויעדים על מנת לחיות חיים של שקט, שלמות, איזון ואושר.

קיימות שמונה "זרועות" לפילוסופיה היוגית הנקראות "אשטנגה יוגה" (אשטנגה =שמונה):

1. יאמה (YAMA) – קודים של התנהגות וריסון עצמי (מה לא לעשות):
א. הימנעות מאלימות (אלימות כלפי עצמי וכלפי אחרים)
ב. אמירת שקרים
ג. גניבה
ד. כניעה ושיעבוד לתאוות שלנו (חמדנות)
ה. הימנעות מהיצמדות-יתר ותלותיות.

2. ניאמה (NIYAMA) – קודים לשמירה (מה כן לעשות) : ניקיון (פיזי ונפשי), אושר, משמעת, לימוד עצמי ופנימי, וכניעה ליקום.

3.אסאנה (ASANA) - מיזוג הגוף והנפש באמצעות תירגול פיזי

4. פראנהיאמה (PRANAYAMA) –נשימה מבוקרת המובילה לשילוב של גוף ונפש.

5. פראטיאהרה (PRATYAHARA) – נסיגה של החושים מאובייקטים חיצוניים והתכנסות פנימית

6. דהאראנה (DHARANA) – מיקוד וריכוז לנקודה אחת.

7. דיאנה (DHYANA) – כניסה למצב מדיטטיבי ללא מחשבות ורגשות.

8. סאמדהי (SAMADHI) – מצב שקט של מודעות, אושר והגעה אל העל מודע

"הקדש זמן לעריכת רשימה של כל הדברים הטובים בחייך שעליהם אתה שאתה מוקיר תודה, ותחווה רגשות של הוקרה ושמחה כל יום. תחיה כל יום בתדר גבוה ותשדר לסביבה אהבה ושמחה. אנרגיית האהבה והשמחה תופץ ותיגע בכל אדם ובכל דבר שתיתקל בו. כשתחיה את חייך באופן הזה, כל מה שתזמן לחייך יגיע אליך עוד טרם תבקשו!" ~הסוד

הדגש על אסאנה בתירגול יוגה

בתירגול ובהוראת יוגה בעידן המודרני, ישנו דגש רב על תירגול התנוחות הפיזיות (האסאנות).
הסיבה לכך טמונה בעובדה שבחיים המודרנים קיימים הרבה הסחות ומכשולים המקשים עלינו להגיע באופן מיידי לפראנהימה (נשימה מבוקרת), מדיטציה והשגת שקט פנימי ואושר עילאי (סמאדהי).

מטרת תירגול האסאנות הינו לחזק את הגוף, לשפר את גמישותו וחיותו, לנקות ולטהר אותו מרעלים ולאפשר את זרימת הפראנה (האש הפנימית= החיות שלנו) בגוף. הפעולות הללו מכינות את גופנו ואת התודעה שלנו לפראנהימה ומדיטציה לתקופות זמן ממושכות ובכך מאפשרות את ההגעה לסמאדהי.

שמונת הזרועות של היוגה של פטנג'לי (המפורטים לעיל) בנויות בצורה מאד מובנית.
על מנת שנוכל להגיע לאושר ולשחרור האולטימטיבי (סמאדהי), אנחנו חייבים לעבור את כל אחת מהזרועות לפי סדר עולה להשגת היעד הסופי הרצוי.

אסאנה היא הזרוע השלישית מתוך שמונת הזרועות של היוגה. לאחר שאנו מבינים את הקודים של התנהגות והריסון העצמי (יאמות) ואת הקודים לשמירה (ניאמות), על מנת שנוכל להמשיך לנשימה מבוקרת (פראנהיאמה) ומשם לפראטיאהרה (הכנסת החושים פנימה), מיקוד וריכוז (דהאראנה), מדיטציה (דיאנה) ולשקט פנימי ואושר עילאי (סאמדהי), עלינו לתרגל תירגול פיזי של אסאנות. תירגול של האסאנות מכין את הגוף ואת התודעה לפראנהימה ומדיטציה. התירגול הפיזי המאפשר הכנה הזאת חשוב במיוחד מכיוון שהמכשולים הגורמים לנו להיות מתוחים במהלך חיי היום יום שלנו מונעים מאיתנו להגיע לדרגות העמוקות של מדיטציה.

בחינת כמה סוטרות:

1. "יוגה עכשיו, יוגה בכל רגע ורגע בחיים": ATHA YOGANUSASANAM:

אחד מהעקרונות החשובים והבסיסיים בפילוסופיה היוגית הוא: ״יוגה עכשיו״ (Atha yoganushasanam) המלמד אותנו שבכל רגע ורגע עלינו לתרגל יוגה ולהיות בנוכחות מלאה בכאן ועכשיו וברגע הזה. זהו למעשה, עיקרון ה "מיינדפולנס" ( mindfulness ) שמאד נפוץ היום והיוגה מדברת עלmindfulness כבר אלפי שנים! עלינו להיות קשובים לגוף ולנשימה שלנו, לחוות את מה שעובר עלינו, ולהתנהל בהתאם.

"קח נשימה ותהנה מהרגע. לחיות את הרגע יכולה להיות משמעות החיים".


2. "יוגה היא הרגעת התודעה" YOGA CITTA VRTTI NIRODHAH


* מהות היוגה היא הרגעת התודעה (Mind).

כשאנו במצב של "יוגה" אנחנו בשקט פנימי וחיצוני – יש איחוד בין הפנים לחוץ, רוגע ושלווה. זהו המצב הטבעי שלנו.

הבעיה היא שלמוח שלנו יש כל הזמן "רעשים" (vrittis) המפריעות לשקט ושלווה שלנו ומוציאות אותנו מהאיזון שלנו. אם אנו נשלטים על ידי המחשבות שלנו, אנו "כבולים" וחיים בפחד וסבל. רב הסבל שלנו נובע מהעובדה שאנו לא חיים בהווה אלא בזיכרונות מהעבר או בפחד מהעתיד. הפחדים שלנו מובעים בעיקר ממחשבות על העבר או מה שאנו מדמיינים שירחש בעתיד. למחשבות הללו אין שום קשר למציאות בהווה.

הפחדים שלנו נוצרים מהתודעה שלנו (Mind) ולכן הם דמיוניים ללא אחיזה במציאות. בזמן תירגול יוגה אנו מתרגלים נוכחות במציאות העכשווית ומתרגלים mindfulness. לכן תירגול יוגה באופן קבוע מסייע לנו להפחית מתחים וחרדות ולחיות חיים יותר רגועים, שלווים, שמחים ובריאים.

" עשה מדיטציה. חיה את החיים בטוהר. היה שקט. עשה את מלאכתך עם מאסטרי. כמו הירח, צא החוצה מאחורי העננים! זרח! " ~ בודהא.

3. אבידיה (Avidya)

היוגה דנה במושג "avidya" שמשמעותה "בורות" או "תפיסה שגויה" שהינה מקור של כל הסבל והכאב. ה"בורות" (avidya) היא בסיס כל המכשולים המעוותים את המציאות:

אגו (ego) - הגאווה וכבוד שלנו המהווים מכשולים במקרים רבים מלקבל דעות או רעיונות אחרים, להודות בטעויות שלנו וכו'.

• אחיזה (attachment) - אחיזה בחפצים, בדעות שגויות, במציאות מסוימת שאנו מסרבים לשנות גם אם הם כבר לא משרתים או מתאימים לנו

סירוב (refusal) - סירוב לקבל דעות או מצבים אחרים ממה שאנו מכירים

• פחד (fear) - פחד משינוי, מהלא ידוע וכו'

מטרת היוגה היא להפחית את ה"בורות" (avidya) על ידי תירגול של נוכחות מלאה במציאות של ה"כאן ועכשיו" והרגע הזה.

הפחדים שלנו נובעים בעיקר ממחשבות על העבר או מה שאנו מדמיינים שירחש בעתיד. למחשבות הללו אין שום קשר למציאות בהווה.

הפחדים שלנו נוצרים מהתודעה שלנו (Mind) ולכן הם דמיוניים ללא אחיזה במציאות. בזמן תירגול יוגה נאו מתרגלים נוכחות במציאות העכשווית ומתרגלים mindfulness. לכן תירגול יוגה באופן קבוע מסייע לנו להפחית מתחים וחרדות ולחיות חיים יותר רגועים, שלווים, שמחים ובריאים.

שילוב נשימה מודעת עם מודעות לגוף הפיזי בתנוחות השונות במהלך התירגול, מסייע לנו להתמקד ולהתרכז ברגע הזה ולהפחית את "הנדידה" של התודעה והמחשבות. אנו מאמנים את עצמנו להיות יותר מודעים למה שנאו קולטים באמצעות החושים (חמשת החושים וכן "החוש הששי שהינו האינטואיציה שלנו) ובכך חווים את המציאות והחיים בצורה יותר חדה, מדויקת ובריאה (פחות "סרטים", פחדים ומחשבות שגויות) עם יותר שקט פנימי, רוגע ושמחה.

"עלינו למצוא את אלוהים, ולא ניתן למצוא אותו ברעש וחוסר מנוחה. אלוהים הוא ידיד הדממה. ראו איך הטבע, העצים, הפרחים והעשבים גדלים בדממה. ראו את הכוכבים, השמש והירח כיצד הם נעים בדממה. אנו זקוקים לדממה כדי שנוכל לגעת בנשמה."~ אמא תרזה.

4. סתירה סוקרם אסאנאם (STHIRA SUKRAM ASANAM)

סוטרה 2.46 של פטנג'לי, " סתירה סוקרם אסאנאם (STHIRA SUKRAM ASANAM) ", מציינת ש "אסנאה היא תנוחה יציבה ונוחה" (1) וש "חשוב שאסאנה תהיה בעלת תכונות דואליות של ערנות מחד ומנוחה מאידך" (2).

עיקרון זה הינו עולה בקנה אחד עם עיקרון שלושת הגונות (gunas) המציין ש "על מנת להגיע לאיזון ושלווה, שלושת הגונות חייבות להיות במצב של איזון" (3). לכן, כשאנו מתרגלים תירגול פיזי של אסאנות, חשוב לזכור לשמר את העקרונות של שלושת הגונות בגופינו:

פעילות ומאמץ (ראג'אס - rajas) ביחד עם חוסר פעילות ומנוחה (תאמאס - tamas) ובכך נוכל להגיע לאיזון ולנוחות (סאטבה – satva). על מנת ליצור תירגול בטוח, פעיל ומאוזן, חשוב מאד ליישם את הסוטרה הזאת בכל אסאנה (תנוחה) מכיון שרק כשאנו מקשיבים לגוף שלנו ועוקבים אחרי הנשימה שלנו, אנחנו יכולים לתרגל בצורה בטוחה ונוחה ולמנוע פציעות ונזקים לגופינו.

כשאנו מתרגלים אסאנות חשוב מאד לזכור לתרגל תנוחות מנוגדות (counteractions) על מנת לוודא שהתירגול יהיה נוח, בטוח ומאוזן ובכך לשמור על עירנות מחד והרפיה מאידך בזמן תירגול התנוחה. בד בבד, חייבים לשים דגש על בסיס התנוחה מכיון שהבסיס הוא אבן הדרך של התנוחה ועקרונית ליישור נכון. מודעות לנשימה ויישום נשימה מבוקרת לאורך התירגול הם גורמים מרכזיים להבטחת תרגול בטוח, נוח ומאוזן מכיון שהנשימה שלנו היא הגורם המרכזי המביאה אותנו לרגע הזה ומקשרת בין הגוף והנפש.

כשאנו מיישמים את כל העקרונות הללו בתירגול שלנו, נבטיח לעצמנו תירגול נוח בטוח שיוביל להרגעת הגוף והתודעה ולהכין את עצמנו לפראנהיאמה, מדיטציה והגעה לשקט ולאושר פנימי (סאמאדהי).

(1) הסוטרות של פאטנג'לי, סרי סוואמי סאטצ'ינדאנדה
(2) יוגה של הלב, דאסיקשר
(3) הסוטרות של פאטנג'לי, סרי סוואמי סאטצ'ינדאנדה

"אני אוהב להתבונן בתנועת הציפורים המרחפות עם הרוח. נדמה כאילו שהן לא מתאמצות בכלל אלא רק מלאות שמחה ואושר. אני רוצה להמריא כמו ציפור ולתת לנשמתי לרחף על גבי כל הרוחות המנשבות בחיי. לא אתן לעצמי להתרסק על ידי הסלעים! אתחבר לקצב, לזרם ואגיב בהתאם. אבטח בקול הפנימי שלי שידריך אותי אל האושר." ~ ג'יי. גארט גאריסון & ש. שאפרד

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.