יוגה לשיפור תפקוד וגמישות המוח - רונית ביגר

יוגה לשיפור תפקוד וגמישות המוח

יוגה למניעת מחלות
12 בדצמבר 2018
יוגה לאינטואיציה מוגברת לשיפור היצירתיות ויכולת קבלת החלטות נכונות
15 בדצמבר 2018

יוגה לשיפור תפקוד וגמישות המוח

מחקרים מהעשור האחרון מוכיחים שהמוח שלנו הוא גמיש בעל יכולת טבעית קבועה להשתנות, להשתפר ואף לתקן את עצמו לכל אורך חיי האדם.
המוח יכול לשנות וליצור קשרים עצביים חדשים בין תאי עצב שונים במוח ובכך להסתגל ולהתאים את עצמו לנסיבות המשתנות של החיים.

המושג "המוח הגמיש" מתייחס ליכולת המדהימה של המוח לשנות ולהסתגל, יכולת המאפשרת לנו ללמוד, לצמוח ולהסתגל למצבים חדשים במהלך חיינו.
נוירופלסטיות (גמישות המוח) מאפשרת למוח ליצור קשרים עצביים חדשים, לחזק את הקיימים, ואפילו להקצות מחדש פונקציות מסוימות לאזורים שונים במוח . תהליך זה הינו תהליך בסיסי העומד בבסיס למידה, יצירת זיכרון, רכישת מיומנויות והתאוששות מפציעות מוחיות.

מחקרים רבים הוכיחו שתירגול יוגה משפר את גמישות המוח ואת היכולת של המוח ליצור קשרים חדשים ובכך לשפר את תיפקוד המוח בהיבטים שונים.

הנה כמה אופנים שבהם תירגול יוגה יכול לשפר את גמישות ותפקוד המוח:



1. חיזוק חיבור גוף/נפש:

יוגה היא פילוסופיית חיים עתיקה ומערכת תרגילים המכילה קודים של התנהגות, פילוסופיה, מדיטציה, תרגילים פיזיים ותרגילי נשימה המעודדים את האיחוד בין הגוף, התודעה והנפש. (ראה מאמר "מהי יוגה?")

התנוחות הפיזיות מגבירות את זרימת הדם ואת רמת החמצן למוח ובכך משפרות את הבריאות ואת יכולת הגמישות המוח.

מכיון שתירגול יוגה הוא תירגול "הוליסטי" המשלב את הנשימה בתירגול הפיזי ומחבר אותנו עמוק יותר לתודעה ולעצמיות שלנו, מתחזק הקשר בין הגוף, התודעה והנפש, חיבור המשפר את התפקוד והגמישות הכללית של המוח.

מחקר שנערך באוניברסיטת אילינוי גילה שמפגש יוגה בן 20 דקות שיפר משמעותית את המהירות והדיוק של המשתתפים במבחנים קוגניטיביים בהשוואה לפעילות גופנית אירובית או תנאי בסיס.
Gothe, N. P., Kramer, A. F., & McAuley, E. (2014)

ממצאים אלה מצביעים על כך שתירגול יוגה עשוי להקל על יצירת קשרים עצביים חדשים עם תיפקוד וביצועים קוגניטיביים משופרים.

2. הפחתת מתחים ורווחה רגשית משופרת:

למתח יתר וחוסר איזון בגוף יכולים להיות השפעות מזיקות על הבריאות הנפשית ועל התפקוד הקוגניטיבי.
קיימים אומדנים המצביעים על כך שבין 60-70% מהמחלות הקיימות היום בעולם המערבי נובעות ממתח יתר וחוסר איזון בגוף. יוגה הוכחה כמפחיתה את רמות הלחץ ומעודדת רווחה רגשית.
(ראה מאמר: "יוגה למניעת מחלות").

תרגול יוגה משלב טכניקות מיינדפולנס, תרגילי נשימה עמוקה ותנוחות גופניות המפעילות את מערכת העצבים הפאראסימפתטית, מה שמוביל להרפיה, להפחתת הורמוני הלחץ, ולשינה איכותית ועמוקה יותר שהיא חיונית לתפקוד יעיל של המוח.

מאמר שפורסם ב-Journal of Clinical Psychology סקר 25 מחקרים וסיכם שתירגול יוגה באופן קבוע הפחית באופן משמעותי את רמות המתח בגוף, ואת תחושת החרדה והדיכאון.
Pascoe, M.C., Bauer, I.E., & Aerts, S.(2019)

3. תפקוד קוגניטיבי וריכוז משופר:

תרגול יוגה בכלל ותנוחות איזון בפרט הוכחו כמשפרים קשב, ריכוז, מיקוד, איזון וביצועים קוגניטיביים.

תירגול תנוחות יוגה רבות דורשות ריכוז מנטלי ומיקוד ולכן תירגול יוגה באופן קבוע משפר את יכולת הריכוז ותפקוד המוח.

כמו כן, תנוחות יוגה רבות משפרות קואורדינציה, את הקשרים העצביים של תאי המוח האחראים על התיפקוד המוטורי והתמצאות במרחב ומשפרים את הקשר בין הפעילות המוחית לפעילות הפיזית.

מחקר שנערך על ידי אוניברסיטת UCLA מצא שתירגול יוגה באופן קבוע במשך 12 שבועות שיפר את הביצועים הקוגניטיביים ואת טווח הקשב בקרב המתרגלים.
Eyre, H. A., Acevedo, B., Yang, H,Siddarth, P., Van Dyk, K., Ercoli, L.,Lavretsky, H. (2016).

מחקר נוסף שפורסם בכתב העת Journal of Physical Activity and Health הראה שאיפילו תירגול יוגה בודד שיפר את הזיכרון והגמישות הקוגניטיבית בקרב מבוגרים צעירים.
Gothe, N., Pontifex, M. B., Hillman, C., & McAuley, E. (2013).

ממצאים אלו מצביעים על העובדה שתרגול יוגה באופן קבוע משפר את היכולות הקוגניטיביות, המיקוד, הריכוז והתפקוד הכללי של המוח.

4. שינויים מבניים ותפקודיים במוח:

תירגול יוגה משפר את תיפקוד קליפת המוח (cortex), מוקד החשיבה המודעת במוח, האחראי על הפעולות הקוגניטיביות הגבוהות של המוח כגון תפיסה, קוגניציה, זיכרון, קשב, שפה, דיבור, ויסות רגשי, שליטה עצמית וקבלת החלטות.

מחקר שנערך במכון הלאומי לבריאות הנפש ומדעי המוח (NIMHANS) בהודו השתמש בהדמיית תהודה מגנטית פונקציונלית (fMRI) כדי לחקור את השפעות תירגול יוגה על המוח. במחקר מדדו שינויים בנפח קליפת המוח, השכבה החיצונית ביותר של המוח המורכבת מ"חומר אפור", שאחראית לתפקודים הגבוהים של המוח, כגון תפיסה, קוגניציה, זיכרון, קשב וקבלת החלטות.

המחקר מצא שמתרגלי יוגה הפגינו נפח חומר אפור מוגבר בקליפת המוח וכן קישוריות תפקודית מוגברת בין אזורי מוח שונים המעורבים בתהליכים קוגניטיביים. Deshpande, G., Nagendra, H. R., & Raghuram, N. (2019).


לסיכום:
מחקרים מדעיים רבים של חקר המוח מצאו שתירגול יוגה משפר את תפקוד וגמישות המוח.
תירגול יוגה הינו תירגול הוליסטי לרווחה נפשית ובכך משפר את גמישות המוח, מפחית מתחים ומשפר ביצועים קוגניטיביים ואת מבנה המוח.
שילוב תרגול יוגה קבוע בשגרה מניב יתרונות רבים המובילים לשיפור התפקוד הקוגניטיבי, רווחה רגשית משופרת ובהירות מחשבתית כללית.

"השיטה היוגית היא לצלול פנימה לתוך בעיה ולא לברוח ממנה.
כוון למרכז, קח נשימה וצלול פנימה.
דבר אינו כמו שדמיינת לעצמך ברגע שאתה בפנים.
ככל שתצלול יותר עמוק, תתקרב יותר לאמת, שהכל היא תודעה ושכל דבר וכל אחד יקר וראוי לאהבה.
אתה מפתח ראיה נעלה המאפשרת לך לראות מעבר לשטחיות של העולם.
ממש מתחת לפני השטח, קיימת אהבה בכל מקום ובכל דבר."
~ סטיב רוס

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.